Wednesday, May 18, 2016

Bagaikan ternanti-nanti hendak menulis...

Sungguh entah kenapa saya begitu rindukan blog ini. Maybe kerana sata dapat menulis tanpa org perlu judge saya. Argh, mustahil orang tak judge saya tapi kurang sikit hati yang perlu dijaga..

Saya tak tahu kenapa pada tahun ke9 saya mengajar ini, semakin sukar pula laluan kerjaya saya. Bukannya tidak bertambah produktif tetapi cabaran kerja semakin mencabar. Anak-anak murid juga semakin banyak ragam. Sudah masuk bulan ke 5 saya bagaikan gagal mengawal kelas sedangkan class management adalah sangat penting kepada seseorang guru. Kalau gagal dikawal, bagaimana sesi PdP hendak dumulakan. Setiap kali saya perlu menjerit, mengugut dan berkasar untuk mengawal kelas. Akhirnya ada murid yang tidak selesa dengan tindakan saya dan rasa tertekan kerana cikgu mulakan hari dengan jeritan.

Sungguh saya sendiri tidak ingin hal ini berlaku. Bagaikan saja kalau hari saya bekerja sudah dimarahi guru besar. Pastinya ia bukan permulaan hari yang baik.

Saya patut gali semula skill control kelas. Mungkin juga faktor wujud guru praktikal sebelum ini yang menyebabkan disiplin agak longgar. Saya patut consider semua perkara ini jika tidak saya akan stress mengajar sehingga hujung tahun. Pastinya saya tidak mahu oerkara seperti ini terjadi.

Esok saya mahu kongsikan bagaimana mereka membunuh jiwa keguruan dalam diri saya atas kepentingan peribadi. Ya, ini tahun ke 9 saya menjadi guru dan saya masih struggle dalam kerjaya saya. Adakah jiwa ini akan terus mati? Oh, tidak... kerana inilah cita-cita saya. I'll do it my way, insyaAllah..

2 comments:

  1. selamat hari guru...

    Itulah bukan mudah tugas seorang guru kini...cabaran ttp ada

    ReplyDelete
  2. selamat hari guru...

    Itulah bukan mudah tugas seorang guru kini...cabaran ttp ada

    ReplyDelete