Thursday, September 13, 2012

Best pula pakai Cloth Diaper ni

Sebelum Aidilfitri yang lepas, Nuha mengalami sedikit masalah dengan bebird dia. Berdarah tapi bukan internal bleeding. Saya pun tak pasti kenapa. Mungkin juga kerana penggunaan diaper yang terlalu lama pada masa tu. Masa tu dia mengamuk dan kami decide tak bangunkan dia untuk salin diaper. Ok, my mistake :( 

Maka tak bolehlah Nuha ni pakai disposable diaper kerana seperti kita tahu, DD ni ade gel untuk menyerap lembapan pada kulit bayi. So kulit pada bebird Nuha melekat pada DD walaupun saya semakin kerap tukar diaper dia. Letak minyaklah, letak nappy cream lah..tetap tak jalan. Sampaikan Nuha pun menangis kerana sakit.

Sebelum bersalin, saya ada beli 2 helai washable diaper. Jenis plastic tu. Mak saya panggil seluar getah. Mulanya saya tak nak beli sebab zaman sekarang kan pakai DD je. Mak kata beli je.. Saya yang akur pada perintah emak pun beli 2 helai berserta 20helai kain napkin.

Mula-mula termenung juga. Beli tapi tak guna. Malas nak guna sebenarnya sebab sape nak cuci sedangkan pakai DD, terus buang je. Pemalas betul.. Bila keadaan Nuha dah jadi macam tu, barulah saya bongkar balik  kain napkin ni dan pakaikan Nuha lampin kain.

Hari pertama tu OK lagi sebab anak bujang tu tak buang air besar. Esoknya bila dia buang air besar, rasa macam nak pengsan juga basuh. Dahlah ade 2 helai je. 1 jemur,1 lagi guna. Dah tu sure terkena pada seluar dia juga. Arghh, tension! Kalau tak sempat kering, memang terpaksalah guna DD juga. Tapi bila dengar dia menangis, rasa macam kejam sangat pakaikan dia DD sebab benda tu menyakitkan dia.

Saya pun startlah Google. Sebelum ni ada terbaca juga pasal Cloth Diaper. Like I said before lah, kenapa nak susah kalau ada yang lebih senang. Ni dah terpaksa, memang terpaksa jugalah pakai. Siap tanya dengan beberapa orang kawan. Mereka pun sebenarnya dah mula guna CD juga. Mereka lah yang banyak beri support untuk guna CD. Mereka kata takde lah susah mana pun. Kalau pemalas tahap gaban pun, memang tak susah pakai CD ni.

Tanpa pengetahuan Encik Suami, saya pun order lah CD QQ Baby tu. CD paling murah setakat ni di pasaran. Walaupun murah tapi kualiti baik juga. Berhari-hari saya baca review dan tanya kepada kawan-kawan saya. Rasa tak yakin tapi masa tu saya tak ada pilihan lain. Nekad betul masa tu.. Masa tu tinggal beberapa hari lagi nak raya. Poslaju dah keluar notice kalau lambat, barang sampai lepas raya. Nasib baik mereka tak guna Poslaju. 2 hari berikutnya dah sampai rumah.

Dah sampai, bukan boleh terus guna. Kena cuci dulu. Rasa lambat betul nak kering. Kulit bebird Nuha dah makin teruk. Kalau abah dia nampak, mesti teruk saya kena marah.

Saya beli 6pcs je untuk permulaan ni. Each CD dapat 2 insert. Campur dengan 2 helai washable diaper, total ade 8. Alhamdulillah, dengan penggunaan CD ni kulit bebird Nuha pun beransur baik.



Beli 4 pcs jenis Plain, 2 pcs jenis Minky. Minky tu lebih lembut dan lebih cepat kering. 

Ni lah washable diaper brand Pureen tu. Murah je. RM7.90 kalau tak salah. Cuma tak bergetah di tepinya. Kalau setakat air kencing, OK lagi tapi kalau baby buang air besar, besar sikitlah kerjanya..hehe. Cuma dia jenis velcro. Kena hati-hati sikitlah kalau nak pakai lama. Cepat rosak kalau tak dijaga dengan baik. 


Best thing is insert CD ni perfectly fit dengan ruang diaper ni. Senang keje. Tak payah pakai kain napkin dah.  Nak lagi mudah kerja mencuci, lapik dengan nappy liner atas diaper tu. Kalau baby poo poo, buang je liner tu. Tinggal bersihkan insert dan diaper je. Ala, cucur dengan air je pun. 

Kalau pemalas macam saya ni, suka juga lah pakai CD ni sebab boleh cuci guna washing machine. Masukkan dalam laundry bag, nanti rosak plak button dia. Kalau lagi malas nak basuh on the spot, insert + CD yang dah digunakan tu, masukkan dalam baldi yang kering. Esok lusa, basuhlah ye. Janganlah malas sangat sampai seminggu tak basuh pula. Kalau iye pun stok CD tu banyak, dah jadi mak ni automatik kena rajin :) 

Saya belum pakaikan Nuha CD sepenuhnya sebab stok DD dia masih banyak. Saya pun belum start keja lagi. Belum tahu macam mana bila dah start keja nanti, rajin lagi ke tak. Kena rajin juga sebab husband saya marah betul beli benda lepas tu tak guna. Sakit hati bila dia mengungkit..huhu.  

Saya pun ada 8pcs je. Tak cukup untuk penggunaan sepenuhnya. Paling kurang pun 20pcs CD. Setakat ni, waktu malam guna CD sebab masa tidur dia lebih panjang. Nak gerak dia bangun tido untuk tukar diaper nanti lambatlah dia nak tido balik. Kalau pengasuh dia nanti sanggup nak pakaikan dia CD,InsyaAllah saya akan tambah. Kalau tak, maybe tambah beberapa helai lagi sajelah :)

2 comments:

  1. Semoga Nuha selesa dan tiada masalah lagi pada bebird mahupun punggungnya. :)

    ReplyDelete
  2. Saya tengah menanti anak pertama saya lahir. So, memang bab-bab Diapers ni saya failed. Saya ssrahkan kepada wife saya saja la. Hehehe.

    From,

    Nasz

    MOHD NASER.COM

    ReplyDelete